EN
Je toho viac

Zvýšený cholesterol a vysoký krvný tlak

Vysoký krvný tlak či zvýšený cholesterol môžu aj nemusia vzájomne súvisieť, obidva zdravotné problémy sa však zhodne zaraďujú medzi civilizačné ochorenia, ktoré trápia nemalú časť populácie. Samozrejme, zmenou životného štýlu, a najmä stravovacích návykov možno tieto ťažkosti nielen liečiť, ale im aj účinne predchádzať. Ako vám pri tom pomôže kuracina?

Normálny krvný tlak vzniká činnosťou srdca, ktoré pumpuje krv s obsahom kyslíka a živín do celého tela, čím vytvára tlak na vnútornú stenu ciev. Vysoký krvný tlak (odborne nazývaný hypertenzia), je výsledkom zužovania, resp. tuhnutia ciev. Pokiaľ sa zhorší priechodnosť ciev, tak sú ohrozené nielen samotné cievy a srdce, ale aj mozog, obličky a oči. O vysokom krvnom tlaku hovoríme vtedy, ak sú jeho hodnoty vyššie ako 140/90 mmHg.

Tichá hrozba

Hypertenzia priamo prispieva ku kôrnateniu tepien, takzvanej ateroskleróze, ktorá zvyčajne predchádza srdcovému infarktu či mozgovej príhode. Navyše, ľudia s vysokým krvným tlakom majú aj zvýšené riziko vzniku cukrovky. K rizikovým faktorom pre vývoj vysokého krvného tlaku patria okrem genetických predispozícií predovšetkým nesprávna životospráva, obezita, vysoký vek, ale tiež zvýšený cholesterol. Na vysokom krvnom tlaku je najhoršie to, že vôbec „nebolí“, napriek tomu pre organizmus predstavuje vážnu hrozbu, ktorá – ak je neliečená – môže mať fatálne následky.

Cholesterol nie je ochorenie

Ide o tukovú látku obsiahnutú v krvi, ktorú jednak produkuje samotné telo, jednak ju získava zo stravy. Bez cholesterolu sa ľudské telo v skutočnosti nezaobíde. Treba si však uvedomiť, že existujú dva druhy cholesterolu – ľudovo označované ako „dobrý“ a „zlý“, a to podľa toho, na aké bielkovinové nosiče (lipoproteíny), sa v krvi viažu. Zatiaľ čo HDL prebytočný cholesterol z tela odvádza, LDL ho privádza priamo do buniek. Ak je cholesterolu nadbytok, tuk sa postupne usadzuje na stenách životne dôležitých tepien, a tak znižuje ich „pružnosť“, až ich môže celkom upchať.

tanier-salat-limetka-kuracie-prso

Strava je základ

Dobrá správa je, že krvný tlak aj cholesterol sa dajú ľahko zmerať a rovnako liečiť. Avšak, na zlepšení zdravotného stavu pacienta majú výrazný podiel práve úprava stravy, obmedzenie stresu a dostatok pohybu. Každý deň by sme mali venovať minimálne 30 minút svižnej chôdzi. Jedálny lístok každého človeka musí byť vyvážený, vyskladaný najmä z čerstvých sezónnych ingrediencií, bohatých na vlákninu, omega kyseliny a minerály, ako horčík a vápnik. Rovnakú pozornosť treba venovať pitnému režimu – základom životosprávy sú predovšetkým čistá voda či bylinkové čaje.

Náš tip: Obmedziť by sme mali soľ, rafinované sacharidy, nachádzajúce sa najmä v koláčoch a sladkostiach, nekvalitné margaríny a maslo, mastné, vyprážané a smotanové jedlá, červené, napríklad hovädzie mäso, alkohol, ale aj fajčenie.

Skvelými bojovníkmi proti cholesterolu i vysokému krvnému tlaku sú cesnak, cibuľa, brokolica, špenát, ako aj všetky druhy listovej zeleniny, hliva ustricová, celozrnné výrobky, otruby, avokádo, mrkva, rozličné semienka, trebárs tekvicové a ľanové, fermentované mliečne výrobky a strava bohatá na vitamín C. Okrem ovocia, zeleniny a strukovín patria do racionálnej stravy aj rybí a olivový olej, orechy (najmä vlašské, lieskovce a mandle), samotné ryby a chudé mäso.

Zaraďte do jedálnička kuracinu

Kuracie, resp. hydinové mäso sa kvôli nízkemu obsahu tuku považuje za vynikajúci zdroj energie pre ľudské telo. Podľa centra rozvoja vedomosti o potravinách sa v 100 g kuracieho stehna nachádzajú len 3 g tuku, v prsnej časti dokonca iba 0,9 g. Bravčové stehno oproti tomu tvorí až 15 g tuku. Kuracie mäso obsahuje v priemere len 0,07 g cholesterolu. Aj preto ho lekári odporúčajú v prípade diétneho režimu pri liečbe vysokého krvného tlaku či prevencii pred nárastom cholesterolu.

Hydina obsahuje aj veľa esenciálnych nenasýtených mastných kyselín a minerálnych látok, ako sú draslík, horčík, vápnik či fosfor. Dôležitú úlohu tu zohrávajú aj bielkoviny, ktoré sú v prípade hydinového mäsa veľmi kvalitné, keďže telo ich dokáže zužitkovať až na úctyhodných 96 %.

Zabijak cholesterolu – tip na lahodný šalát s kuracími rezňami

Čo budete potrebovať?

  • 500 g rezňov z kuracích pŕs bez kože
  • 300 g rukoly a rímskeho šalátu
  • 1 avokádo
  • hrsť šťavnatých semienok z granátového jablka
  • hrsť posekaných vlašských orechov, ktoré predtým naložíte do medu
  • bylinky (petržlen, tymian)
  • soľ
  • čierne korenie
  • rasca
  • šťava z polky citróna

Ako postupovať?

Tento šalát nielenže človeku poskytne potrebné živiny a dobre zasýti, ponúka tiež spojenie lahodných chutí a účinných látok, ktoré si hravo poradia s nadbytočným cholesterolom v tele.

salat-kuracie-prsia-syr

Kuracie prsia narežte na menšie rezne. Posoľte, jemne okoreňte a posypte rascou, prípadne čerstvými bylinkami, ako petržlenová vňať a tymian. Nechajte chvíľku postáť. Medzitým umyte rukolu i rímsky šalát a v odstredivke zbavte lístky vlhkosti. Presuňte do sklenej misy, posoľte a pokvapkajte olivovým olejom, pridajte sekané vlašské orechy aj s medom, v ktorom boli naložené, nakrájané avokádo, semienka granátového jablka a pokvapkajte citrónovou šťavou. Kuracie rezne nakoniec zľahka opečte na grilovacej panvici z oboch strán a servírujte spolu so šalátom.

Prajeme vám dobrú chuť 😊