EN
Je toho viac

Kuracina je pri cvičení základ

Kuracie mäso je zázrak zdravého životného štýlu a skvelý základ stravy športovcov. Prečo vlastne?

V každom jedálničku

Či už chcete schudnúť, alebo pribrať, bez kuraciny vám výživový poradca jedálniček nezostaví. Čo je to za mäso, že má takéto výnimočné postavenie? Každý stogramový plátok kuracích pŕs obsahuje asi 24 gramov bielkovín – kľúčového stavebného prvku buniek a tkanív v ľudskom tele – a len tri gramy tuku. Ostatné časti sú bohatšie na tuk, no v porovnaní s ďalšími bežnými druhmi mäsa stále veľmi zdravé. Napokon, potvrdzuje to i história. Kuracina bola v našich končinách hostinou chudobných a liekom chorých. Mäso všetkých, ktorí potrebovali z minima vyťažiť maximum. Pre kvočku s kŕdľom kuriatok sa našlo miesto i na tom najmenšom a najchudobnejšom dvore. Ak chcete byť fit, nepohŕdajte ňou ani dnes.

Špecifické kuracie prsia

Vo svete športu, fitnes a aktívneho životného štýlu nemajú obdobu predovšetkým kuracie prsia. Legendou sú už dávno. Vďaka pomeru bielkovín a tukov sú skvelé pri naberaní svalovej hmoty, ale aj pri chudnutí. Sto gramov obsahuje iba necelý gram nasýtených tukov. Zároveň toto množstvo vykryje ženám dve tretiny potrebnej dennej dávky bielkovín. Dvesto gramov stačí mužom v bežnom relaxačno-športovom režime.

Bielkoviny, teda proteíny, ťažisková zásobáreň živín pre ľudský organizmus, sú nielenže konštrukčným prvkom buniek, tkanív, vnútorných orgánov a svalov, ale pomáhajú tiež pri ich regenerácii a náprave poškodených úsekov. Preto patria k športu – k budovaniu a tvarovaniu svalovej hmoty i k zhadzovaniu tukových zásob. Skladajú sa z aminokyselín.

Esenciálne aminokyseliny sú látky, ktoré si ľudské telo nedokáže vytvoriť samo. Získava ich zo stravy. A práve na tento druh aminokyselín sú kuracie prsia mimoriadne bohaté. Viete, čo všetko dokážu?

Postava snov z kuchyne

Andrea zhodila za posledný rok celú nenávidenú desaťkilovú nadváhu. Až neskôr si zrátala, že okrem pravidelného cvičenia sa jej to podarilo vďaka kuraciemu mäsu. Spontánne ním nahradila viacero sacharidových príloh. Dopĺňala ho čerstvou zeleninou, ale aj ovocím. Jednoduché a rýchle varenie i nekonečné variácie prípravy kuracích pŕs jej dokonca pomáhajú zaháňať chuť na sladké. Spolu s tvarohom sa stali pevnou súčasťou jej jedálnička.

Jej skúsenosť potvrdzujú výživoví poradcovia a fitnes tréneri. Na závideniahodnú postavu totiž nestačí bežiaci pás a silná vôľa. „Môžete makať na strojoch do odpadnutia. Keď však zlyhávate v stravovaní, pokroky budú slabé. Najmä pekné brucho sa rodí v kuchyni. Telo si buduje svalovú hmotu celý deň, nie iba na hodinovom tréningu. Kto si tento súvis uvedomí a začne nad stravou premýšľať, má vyhrané,“ tvrdí tréner Ladislav.

Stručný zoznam

Čo také dôležité kuracina vlastne obsahuje? Z aminokyselín kladú odborníci dôraz na:

– Tryptofan. Zlepšuje psychickú pohodu, pomáha proti úzkosti, smútku, depresii a poruchám spánku. Žiaľ, ťažko sa dostáva do mozgu, kde môže účinne pôsobiť. Pomôcť mu treba prípravou kuracích pŕs podľa exotickejších receptúr – s ovocím, najmä banánmi, a  s orechmi.

– Cystín. Hovorí sa mu malý zázrak. Pôsobí proti všetkým druhom zápalov a zápalových ochorení. Dokáže zdolávať negatívne vplyvy pohodlného moderného života – od vplyvu ťažkých kovov až po alkohol. Pre športovcov je dôležité vedieť, že zrýchľuje premenu tukov na energiu a uľahčuje chudnutie.

– Izoleucín. Aminokyselina sily a odolnosti. Má anabolizujúci efekt, vie účinne budovať objem svalov. Navyše chráni bielkoviny pred deštrukciou.

– Valín. Nielenže prispieva k zosilneniu svalových vláken, ale výrazne tiež zlepšuje metabolizmus a imunitný systém. Regeneruje organizmus, zvyšuje odolnosť proti stresu. Pomáha športovcom, ale aj ľuďom s ťažkou fyzickou prácou. Nazýva sa aj všestrannou aminokyselinou sily a zdravého myslenia.

– Tyrozín. Paradoxne potláča chuť do jedla. Je dôležitým nosičom hormónov. Dostatočne vysoká hladina je dôležitá pre celkovú vitalitu človeka, jeho koncentráciu a správne fungovanie svalstva.

V kuracom mäse sú bohato zastúpené aj vitamíny skupiny B, selén, fosfor a cholín. Tieto prvky spolupracujú pri budovaní svalov, kostí i tkanív, chránia pred rakovinovými aj kardiovaskulárnymi ochoreniami. Sto gramov kuracích pŕs sa rovná takmer trom štvrtinám dennej dávky niacínu, teda vitamínu B3, ktorý pomáha chudnúť.

kuracie-prsia-brokolica-tanier

Čo teda jesť?

Kuracie sa hodí vždy. Pred tréningom i po ňom – v závislosti od toho, či cvičíte ráno alebo skôr podvečer. Ak cvičíte ráno, kuracie mäso pred tréningom jesť nebudete. V rannom zhone postačí hrsť orechov, ovsené vločky s ovocím, banán, celozrnné sušienky, grécky jogurt, smoothie a pod. A, samozrejme, tekutiny. Ak cvičíte počas dňa alebo podvečer, chudému kuraciemu mäsu vyhraďte v jedálničku pevné miesto.

Väčšina trénerov odporúča mäso až po tréningu, lebo jeho úloha pri regenerácii svalov a dozvukoch cvičenia je mimoriadne výnimočná. Jedlo, ktoré zjete po tréningu, je najdôležitejšie z celého dňa. Ideálne je dodať ním organizmu živiny do polhodiny po tréningu, a to v bielkovinovo-sacharidovej podobe. Kuracie mäso je skvelé grilované, no hodí sa tiež varené, dusené alebo pečené, avšak s minimom pridaných tukov. Ako prílohy a doplnky si voľte zeleninu, ovocie, oriešky, semienka, zemiakovo-zeleninové pyré, celozrnné pečivo. Výber je širokánsky a receptov nespočetné množstvo. Stačí zapojiť fantáziu a vytvoriť si tzv. zdravý stereotyp. Malá porcia kuraciny s celozrnnými cestovinami a so zeleninou je vhodná aj hodinu pred tréningom, ktorý je uprostred dňa. Telo totiž čerpá energiu pri cvičení aj z bielkovín.

Ani ten, kto chudne, nesmie hladovať

Najhoršie, čoho sa môžete dopustiť, keď športujete s cieľom schudnúť, je odopierať si jedlo. Ak to robíte, riskujete stratu svalovej hmoty. Telo sa prepne na úsporný režim a bielkoviny, ktoré mu pri cvičení dodávajú kyslík a živiny, začne čerpať z jestvujúcich svalov. Nevezme si ich z vnútorných orgánov, ako je to správne a potrebné. Kto si nesprávnou diétou siaha na hotové svalstvo, zoslabne a celý metabolizmus sa mu spomalí. Môže pravidelne cvičiť, no jeho telo si aj tak začne ukladať tuky. Ide o tzv. štíhlu obezitu. Je to záchranná brzda organizmu, ktorý cíti, že sa rúti do priepasti. Ubúda mu síl a jeho obranyschopnosť rapídne klesá. Ak máte strach z priberania, siahnite po kuracom mäse a v nijakom prípade ho už nevyčiarkujte zo svojho jedálnička.

Premýšľajte a vyberajte si rozumne

Kuracie mäso nie je nedostupné ani pridrahé. Vie pohladiť chuťové poháriky náročných labužníkov a ľudské telo zásobiť množstvom prospešných látok. Zapamätajte si, že akákoľvek proteínová zmes a akékoľvek exotické kúsky cudzokrajného ovocia, zeleniny a obilnín sú len náhradou živín, ktoré možno v našich zemepisných šírkach získať z obyčajného kúska kuracích pŕs. Hádam najlepšie je nájsť si kvalitné kuracie mäsko od domáceho či lokálneho výrobcu a všetkými ostatnými dobrotami ho pravidelne v obmenách dopĺňať.

Rady a tipy: Ako jesť iba zdravú kuracinu?

  • Dbajte na to, aby ste kupovali kvalitné kuracie mäso, napríklad od firmy HSH.
  • Kurací vývar nebude o nič menej hodnotný, ak z kuraťa odstránite kožu. Najviac tuku sa nachádza v spodnej časti kuraťa. Tento tuk odstráňte aj vtedy, ak zvyšok kože plánujete ponechať.

Vedeli ste, že…? Ak by ste svoju stravu zredukovali len na mäso z kuracích pŕs a vodu, od hladu neumriete. Nespôsobili by ste si diabetes, zvýšený krvný tlak, zvýšený cholesterol, obezitu ani aterosklerózu, ktoré patria k najrozšírenejším civilizačným chorobám. V jedálničku by vám však chýbalo železo, takže bez vhodnej zeleninovej prílohy by vám hrozila anémia. Podobné postavenie má z našich tradičných potravín ešte mlieko.

Kuracina verzus morské ryby

Kuracie a rybacie – dva druhy mäsa, ktoré majú vo svete fitnes povesť dokonalého pokrmu. Ak vám záleží aj na environmentálnej rovnováhe vo svete, uprednostnite kuracie s hodnotnými prílohami a morské ryby nechajte ľuďom, pre ktorých je to geograficky najprirodzenejšia strava.