EN
Je toho viac

Chutná desiata

“Nezabudni si zbaliť desiatu do tašky!” – v takejto alebo […]

“Nezabudni si zbaliť desiatu do tašky!” – v takejto alebo veľmi podobnej forme sme túto vetu počúvali každý školský deň. Naše starostlivé mamy nám zabalili chlebík s niečím dobrým a dúfali, že to cez desiatovú prestávku zjeme.

Desiata o desiatej?

Druhé denné jedlo je ideálne konzumovať asi dve až tri hodiny po raňajkách. Prečo je desiata dôležitá? Výživoví špecialisti odporúčajú, aby sme si denný príjem stravy rozdelili na päť jedál – raňajky, desiata, obed, olovrant a večera.  

Raňajkuj sám, obeduj s priateľom a večeru prenechaj nepriateľovi. Poznáte, však? Staré-známe slovenské porekadlo nás nabáda k nesprávnemu spôsobu stravovania. Ak by sme sa ním riadili, jedli by sme iba dvakrát denne. Lekári varujú pred takýmito stravovacími návykmi.

Výživa pre telo aj mozog

Náš organizmus je od prírody “skonštruovaný” na príjem energie z potravy. Je dôležité, aby sme mu počas dňa pravidelne v menších dávkach dodávali potrebné látky – bielkoviny, tuky a cukry, k tomu vitamíny a iné stopové prvky.

Menšie a častejšie porcie jedla udržiavajú metabolizmus v pravidelnom tempe a telo nemá potrebu vytvárať tukové rezervy. Ak chcete schudnúť, alebo si udržať ideálnu hmotnosť, je jedenie malých a častejších porcií  nevyhnutnosťou. Takýmto spôsobom naprogramujeme naše telo na rovnomerné “spaľovanie”, zabránime ukladaniu energetických zásob a stabilizujeme hladinu cukru v krvi.

Rovnako pre každého?

Deti aj dospelí, malí aj veľkí, potrebujú pravidelne jesť. Rozdiel je však v zložení a veľkosti porcie. Ako si s tým poradiť? Malou pomôckou pri príprave desiatej je číselný údaj: 10 %.

Áno, desiata by mala predstavovať asi 10 % z denného množstva vašej stravy. Vďaka tomuto matematickému ťaháku si dokážete z celkového odporúčaného objemu celodenného jedla vyčleniť množstvo na desiatu. Denná dávka jedla pre dieťa je výrazne menšia ako pre fyzicky pracujúceho dospelého človeka. Pre oboch však platí, že presladené nápoje, mastné čipsy ani čokoláda nie sú plnohodnotnou desiatou.

Učenie sa s desiatou

S témou školáckej desiatej sa spája mnoho prieskumov a analýz, ktoré majú podobné výsledky – výkonnosť detí, ktoré nejedávajú raňajky a desiatu, je výrazne nižšia ako u ich vrstovníkov, ktorí raňajkujú a desiatujú. Majú horšie výsledky, ťažšie sa koncentrujú a učia nové učivo, sú unavenejšie. To však nie je všetko! Zároveň sa zvyšuje riziko obezity v neskoršom veku, pretože ich metabolizmus nie je zvyknutý na pravidelný príjem stravy a ukladá energiu do tukových zásob.

Nechce váš školák desiatovať? Začnite desiatu pripravovať spoločne – tak si môže vybrať svoje obľúbené kombinácie a vy budete vedieť, že pribalené jedlo zje s chuťou a radosťou. Deti sú pomerne konzervatívne, pripravte im radšej klasické desiatové balíčky bez experimentov.

Pauza aj pre dospelých

Pravidelný príjem potravy je rovnako dôležitý aj pre dospelých ľudí. Možno si povzdychnete, že nemáte čas na raňajky a ledva stíhate obed, kedy by ste si mali urobiť prestávku na desiatu? Každý deň! Či ste v práci, doma, na výlete, alebo s rodinou na dovolenke.

Správna desiata má mať najmä bielkovinovo-sacharidové zloženie. Čo to v preklade znamená? Krajec celozrnného chleba s kvalitnou kuracou šunkou alebo hydinovou salámou, porciou čerstvej zeleniny a pohárom čistej vody alebo nesladeného čaju. Prípadne si doma pripravte šalát zo sezónnej zeleniny a pridajte k nemu niekoľko plátkov morčacej šunky.

Zvýšilo vám varené kuracie mäso z nedeľnej polievky? Ideálna situácia pre vytvorenie chutnej nátierky.  Recept je jednoduchý – prvý krok je rozmixovanie varenej kuraciny.  K tomu pridajte nakrájanú mladú cibuľku alebo šalotku, nastrúhané uvarené vajíčko, trochu horčice, mletého korenia a soli. Máte mäsa viac ako dosť? Môžete vytvoriť nátierku aj pre deti či kolegyne: spolu rozmixujte kuracinu, tavený syr, maslo, štipku soli a pridajte čerstvý tymian s bazalkou a čerstvou pažítkou. Podávajte s grahamovým rožkom alebo iným pečivom.

Lahodné varené kuracie mäso prenecháva pri vytváraní nátierok veľký priestor vašej fantázii. Nebojte sa meniť chute prostredníctvom čerstvých byliniek, korenín a dochucovadiel. Pre zjemnenie môžete použiť aj hustý biely jogurt.

Nikdy nie je neskoro

Je to dávno, čo ste naposledy desiatovali? Spomínate na školské časy a odvtedy ste si s desiatou nerobili ťažkú hlavu? Je najvyšší čas, aby ste sa vrátili do detských rokov a opäť začali desiatovať. Vaše telo sa vám odvďačí lepším trávením, zlepšením koncentrácie a výkonnosti v práci a v neposlednom rade aj stratou nadbytočných kilogramov. To sa oplatí, čo poviete?

KuRadič na záver:

  • Desiata predstavuje malú porciu jedla medzi raňajkami a obedom.
  • Správna životospráva predstavuje aj pravidelný príjem potravy.
  • Svoju dennú dávku jedla si rozdeľte na 5 častí.
  • Jedzte menšie porcie a častejšie – desiata je dôležitá!
  • Pripraviť si chutnú desiatu z kvalitného kuracieho mäsa nie je nič zložité.
  • Nezabudnite na pitný režim.